Annerledes bilder av Karl Johans gate

En vakker sommerdag i august 2019 satt jeg på Karl Johans gate og så folk gå forbi. Det var sent på fredag ​​ettermiddag, og det var mange mennesker ute på byen. Når jeg drar til Oslo, er det vanligvis å fotografere et bryllup eller møte en ny kunde for å planlegge et bryllup. Slik var det også denne dagen. Jeg hadde nettopp møtt en ny kunde – et potensielt bryllupspar – og vi hadde planlagt bryllupet deres. Jeg hadde god tid og ønsket å dra til byen og ta noen bilder. Når jeg har tid og er i Oslo, liker jeg å gå i gatene og ta noen gatebilder. Oslo har mange flotte områder, bygninger og gater. En av dem er hovedgaten som går rett gjennom Oslo sentrum. Den heter Karl Johans gate. Da jeg satt på Karl Johans gate og så folk gå forbi, oppdaget jeg at den sene ettermiddagssolen lyste opp hodet på dem. Lyset som falt på menneskene som gikk på gaten var veldig vakkert, så jeg begynte å ta noen bilder, men da jeg så på bildene, syntes jeg resultatet var kjedelig. Jeg begynte å tenke på hva jeg kunne gjøre for å få spennende bilder. En idé kom til meg. Hvorfor ikke prøve å fotografere folket med lang lukkertid og fange bevegelsen, tenkte jeg. Fotografering med lang lukkertid betyr at bildet blir uskarpt, men også at det fanger bevegelser i stedet for frysende bevegelser. Jeg begynte å ta bilder. De første bildene så ok ut, men jeg skjønte raskt at for å få en spennende effekt, var ikke lang lukkertid nok. Jeg skjønte at jeg trengte å flytte kameraet opp og ned mens jeg tok bilder for å få lyset til å lage mønstre. Jeg prøvde forskjellige lukkertider og forskjellige bevegelsesmønstre mens jeg tok bilder, og noen av bildene begynte å bli veldig spennende. Jeg fortsatte å eksperimentere på forskjellige steder på gaten med forskjellige lukkertider og forskjellige bevegelser på kameraet. Under kan du se resultatet. Du kan si hva du vil om bildene, men de ser alt annet enn vanlige ut. Noen av bildene minner meg om Dantes skjærsilden. Jeg sendte et av bildene til en fotokonkurranse med temaet World in motion. Den ble nummer to og ble publisert i verdens største fotomagasin Digital Photographer.


Publicerat

i

av